زنجیره تامین

زمان انتشار: 13 شهریور

زنجیره تامین Supply Chain شبکه ای میان یک شرکت یا سازمان و تامین کنندگان محصولات و توزیع کنندگان یک محصول خاص به خریدار است. این شبکه شامل فعالیت ها، افراد، موجودیت ها، اطلاعات و منابع می شود. همچنین می توان زنجیره تامین را به طور خلاصه و به زبان ساده این گونه تعریف کرد: مراحلی که طی آن یک خدمت یا محصول از مبدا به دست مشتری نهایی می رسد. معمولا شرکت ها جهت کاهش هزینه ها و باقی ماندن در رقابت، زنجیره تامین خود را گسترش می دهند.  
مدیریت زنجیره تامین Supply Chain Management که به اختصار آن را SCM هم می نامند، مراحل کنترل و نظارت بر فرآیند ساخت و فروش کالاهای تجاری، از تامین مواد و ساخت کالا تا توزیع و فروش آن‌ها است. مدیریت موفقیت آمیز زنجیره تامین، برای هر شرکتی که می‌خواهد بین رقبا موفق عمل کند، ضروری است.

تعریف زنجیره تامین 

سیستم مدیریت زنجیره تامین (SCM)، مجموعه ای از راه حل های نرم افزاری است که جریان کالاها، داده ها و امور مالی را به عنوان یک محصول یا خدمات از نقطه شروع تا مقصد نهایی مدیریت و نظارت می کند. فعالیت های زنجیره تامین شامل همه چیز از توسعه محصول تا تدارکات، تولید، منابع، حمل و نقل، انبار.
یک سیستم کامل مدیریت زنجیره تامین(لجستیک) شامل دسته بندی مواد و بسته های نرم افزاری برای همه طرف هایی است که با یکدیگر کار می کنند تا محصول را ایجاد کنند، سفارشات را انجام دهند و اطلاعات را از جمله تامین کنندگان، تولید کنندگان، عمده فروشان، ارائه دهندگان حمل و نقل، تدارکات ارائه دهندگان و خرده فروشان جمع آوری میکنند.

تاریخچه زنجیره تامین

نیاز به تامین کالا و خدمات تقریبا همزمان با پیدایش شرکت ها و سازمان ها شکل گرفت. در ابتدا شرکت ها و سازمان ها با استفاده از رویه های موردی و بدون برنامه قبلی، کالاها و خدمات مورد نیاز خود را تامین مینمودند. در دهه 30 میلادی، تئوری های تقسیم کار آدام اسمیت منجر به ایجاد گونه جدیدی از سازمان ها شد که وظیفه ای عمل می کردند تا کارایی کارمندان را بالا ببرند. تجمیع وظایف کاری در قالب یک واحد سازمانی، مزیت تمرکز در مهارت و تخصص را به وجود آورد و لذا منجر به شکل گیری ساختارهای سازمانی وظیفه ای کنونی گردید. تا دهه 1970 میلادی این فعالیت ها و وظایف متمرکز نتایج خوبی به دنبال داشت. اما رفته رفته و در اواخر دهه 80 میلادی، هزینه های بالای خرید و تهیه مواد اولیه، تاثیر زیادی روی سرمایه های شرکت می گذاشتند و لذا شرکت ها به دنبال راهبردها و تکنیک هایی بودند تا با استفاده از آنها بتوانند هزینه های تولیدی خود را کاهش دهند و بتوانند در بازارهای رقابتی موفق تر عمل کنند.
در دهه هشتاد میلادی، سازمان ها جهت دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، بیشتر روی سیستم هایی مانند تولید به هنگام، مدیریت کیفیت جامع و غیره تمرکز داشتند. اما از آنجایی که این مزایای رقابتی به وسیله رقبا تقلید میشدند، از پایداری لازم برخوردار نبودند. در واقع تلاش برای بهینه سازی فرآیندهای سازمانی بدون در نظر گرفتن شرکت های بیرونی، به خصوص تأمین کنندگان و مشتریان امری بی فایده به نظر میرسید و سازمان هایی که با همکاری یکدیگر در جهت اهداف مشترکی گام برمیداشتند، عملکرد بهتری داشتند. اینجا بود که مفهوم زنجیره تأمین متولد گردید.
برای کاهش هزینه و ماندن در بازار رقابتی باید سایر فرصت های بالقوه برای کاهش هزینه را پیدا کرد. یکی از این زمینه ها که فرصت های زیادی برای کاهش هزینه در آن وجود دارد، زنجیره تامین است. 
زنجیره تامین، شامل همه مراحلی (اعضای زنجیره) است که چه مستقیم و چه غیر مستقیم در برآورده سازی درخواست یک مشتری نقش دارند. در یک زنجیره تامین معمولی، مواد خام از تامین کنندگان به کارخانه ها ارسال می شوند، سپس محصولات تولید شده در کارخانه ها به انبارهای میانی و انبارهای توزیع کننده ارسال می شوند و از آنجا نیز به سمت خرده فروش ها و در نهایت به دست مشتری نهایی یا همان مصرف کننده می رسند. در برخی از این مراحل کالا انبارش می شود و در بعضی دیگر نیز حمل می شود، یعنی زنجیره تامین مجموعه ای از انبارش ها و حمل ها است.
 

تبدیل زنجیره تامین

در این اقتصاد جدید مبتنی بر تقاضا، مدل عملیاتی زنجیره تامین در خارج از کشور قرار گرفت. در این مرحله، زنجیره تامین دیگر زنجیره ای نیست؛ سیستم مدیریت زنجیره تامین به مجموعه ای از صفحات وب متصل نیست که می توانند ۲۴ ساعت در روز به آنها دسترسی پیدا کنند. در مرکز این شبکه ها مصرف کنندگان منتظر سفارش های خود هستند.
بهترین استراتژی های لجستیک امروز، یک مدل عملیاتی مبتنی بر تقاضا است که می تواند همه مردم، فرایندها و فن آوری را در اطراف قابلیت های یکپارچه جمع کند.

SCM به Cloud منتقل می شود

Cloud فناوری سریع تبدیل شدن به مدل IT برای SCM است. برای هزینه های پایین و با حداقل ریسک، Cloud قادر به تبدیل زنجیره عرضه به یک راه حل دیجیتال و مقیاس پذیر که یکپارچه و آماده برای بازار متصل است، میباشد. با بهبود وضعیت موجود، کسب و کار می تواند فرصت های رشد و سود را مشخص کند، و سپس به طور کامل از آنها به سرعت، ایمن و مقرون به صرفه استفاده کند. Cloud SCM همچنین کسب و کار را قادر می سازد برای دسترسی به اطلاعات هوشمند و تجزیه و تحلیل پیش بینی از اینترنت اشیاء (IoT).
گسترش این قابلیت ها به کارکنان و شرکای تجاری شما باعث می شود همه کارآمد تر، دقیق تر و بطور مشارکتی در کار خود باشند و به آنها کمک کند نتایج کسب و کار بهتر را ارائه کنند.

ارزش تجاری SCM مدرن

همانطور که بیشتر شرکت ها سیستم های لجستیک خود را با حرکت به تکامل، امنیت و متصل به سوئیت های مبتنی بر Cloud، مزایای آن بیشتر رد حال آشکار شدن است. آنها عبارتند از:
  • Visibility: نرم افزار زنجیره تامین، مدرنیته، نشان می دهد که شما در هر کجا موجودی خود، هر پالت، بسته و واحد در هر کجا در طول زنجیره تامین جهانی، از سازنده به ذخیره سازی تا حمل و نقل به قفسه فروشگاه، کجا هستید.
  • Agility: تغییرات انعطاف پذیر بازار باعث تقاضای سریعتر میشود. با استفاده از Cloud SCM، شما می توانید به سرعت و ایمن خدمات و قابلیت های جدید را اعمال کنید و به راحتی در مقابله با چالش های جدید اقدام کنید.
  • هزینه های عملیاتی پایین تر:  سیستم های مجتمع SCM شما را قادر می سازد تا از کسب و کار فناوری اطلاعات بیرون بیایید تا بتوانید بر تصمیمات اصلی کسب و کار متمرکز شوید.
  • Ease of Use: سهولت استفاده مدرن نرم افزار SCM تجربیات ساده و بصری کاربر را فراهم می کند که دسترسی سریع به تجزیه و تحلیل دقیق و به موقع را فراهم می سازد، در دسترس هر کجا و تقریبا از هر دستگاه.
  • Security: مراکز داده امنیت-Cloud امنیت سفارت را تأمین می کنند. نرم افزار مبتنی بر ابر ارائه بهترین ویژگی های امنیتی در کلاس، از جمله رمزگذاری، اسکن ویروس، و حمایت از لیست سفید است.

مزایای استفاده از قابلیت End-to-End SCM

یک مجموعه کاملی از کامل یکپارچه، یکپارچه از راه حل های مدیریت زنجیره تامین مبتنی بر ابر شامل اجزای زیر است:

  • لجستیک: لجستیک مدیریت تمام نیازهای انبارداری و حمل و نقل در داخل و بین مرزها را برای کاهش هزینه ها، افزایش کارایی و اطمینان از انطباق
  • مدیریت چرخه محصول: یک سیستم مدیریت زمان چرخه محصول شما را قادر می سازد تا محصول کسب و کار خود را به نوآوری، توسعه و تجاری سازی بفروشید.
  • برنامه ریزی زنجیره تامین: یک راه حل برنامه ریزی زنجیره تامین به شما کمک می کند تا پیش از تغییرات بازار با پیشگیری از رشد درآمد و استراتژی های کاهش هزینه ها، پیشگامانه بمانید و آنها را با هماهنگی در سراسر سازمان اجرا کنید.
  • تدارکات: یک سیستم مدیریت تدارکات، فرآیند منبع به پرداخت را از طریق اتوماسیون و همکاری های اجتماعی ساده تر، در حالی که کنترل هزینه ها و به دست آوردن حاشیه های بیشتر را بهبود می بخشد.
  • سفارش مدیریت: یک سیستم مدیریت سفارش مدیریت سفارشات را از تمام کانال های خود را به یک نمایش واحد از مشتری شما.
  • ساخت سیستم مدیریت تولید: فرایند تولید خود را از طریق تجسم، معاملات پشت سرهم و همکاری اجتماعی، و کنترل هزینه ها، ساده می کند.
  • مدیریت تعمیر و نگهداری: یک سیستم مدیریت تعمیر و نگهداری تعمیر و نگهداری، لجستیک و برنامه های مالی متصل می شود و شما را قادر می سازد فعالیت های تعمیر و نگهداری را ساده تر کنید.
  • برنامه های کاربردی اینترنت (IoT): برنامه های کاربردی IoT شما را قادر می سازد تا قدرت دنیای متصل را با داده ها و بینش در زمان واقعی IoT تطبیق دهید.

 

زنجیره تامین سبز

پدیدار شدن زنجیره تامین سبز یکی از پیشرفت های مهم در دهه گذشته است، که فرصتی را برای کمپانی ها به وجود می آورد تا زنجیره های تامین خود را بر طبق اهداف زیست محیطی و قابلیت دوام تنظیم کنند. با یکپارچه کردن ملاحظات محیطی و مدیریت زنجیره تامین یک رشته بزرگ و مجزا به نام زنجیره تامین سبز تکامل یافته است. سبز کردن زنجیره تامین، فرآیند در نظر گرفتن معیارها یا ملاحظات زیست محیطی در سرتاسر زنجیره تامین است. سبز کردن زنجیره تامین فرصتی است برای کسانی که نگران مصرف پایدار و عملکردهای تجاری محیطی اند. از دید کلان، توجه به مسائل سبز، هم به عنوان مکانیسمی برای افزایش توانایی در طراحی محصولات سبز و هم به عنوان وسیله ای برای ایجاد بازارهایی برای محصولات سبز سازگار با محیط، مهم است.
پول، مواد اولیه، فرایندها و جریان اطلاعات به صورت همزمان در سیستم مدیریت زنجیره تامین، قابل جمع است اما بطور همزمان به خاطر فشارهای قوانینی دولتی و افزایش آگاهی عمومی افراد در زمینه حفظ محیط زیست، شرکت‌ها اگر بخواهند در رقابت جهانی حضور داشته باشند، نمی‌توانند مسائل زیست‌محیطی را نادیده بگیرند. بنابراین مدیریت زنجیره تامین سبز یا به اختصار GSCM جایگزین مدیریت زنجیره تامین سنتی شده است.
پاتریک پنفایلد از مدرسه مدیریت وایتمن مدیریت زنجیره تامین سبز را فرایند به کار بردن ورودی های دوستار محیط زیست و انتقال این ورودی ها به خروجی ها که می توانند در پایان چرخه عمر اصلاح یا دوباره مصرف شوند ویک زنحیره تامین پایدار را خلق کند شرح داده است.
متناوبا برخی شرکت ها زنجیره تامین خودشان را از طریق اتنخاب تامین کنندگان سبز موجود، سبز می کنند.
زنجیره تامین سبز به طور کلی به سه بخش تقسیم می شود:
  1. تولید سبز: عواملی چون : تولید پاک، طراحی محصول با در نظر گرفتن محیط زیست، تولید مجدد و تولید ناب را در بر می گیرد.
  2. لجستیک داخلی: کلیه فعالیت های مهم در تصمیم گیری مدیران از جمله :خرید مواد خام، انتخاب فروشنده، محل استقرار فروشنده، بهبود حمل و نقل، انتخاب نحوه عمل، انتخاب وسیله حمل، کنترل مواد خام، انبارداری را که بر محیط زیست اثر می گذارد در بر می گیرد. که در این میان متغییر نحوه حمل کالا تاثییر به سزایی بر محیط زیست خواهد داشت.
  3. لجستیک خارجی: کلیه فعالیت های توزیع فیزیکی را در بر می گیرد و مشتمل بر جمع آوری، ذخیره سازی و توزیع کالای ساخته شده بین خریداران می گردد. اکثر تصمیمات در لجستیک خارجی مستلزم تصمیم گیری در نظر گرفتن بازار، مشتری، محصول و منابع شرکت می باشد.
 
 
 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *