چهارچوب فرآیندی APQC

زمان انتشار: 1 شهریور

در دنیای امروز مبحث مدیریت فرایند های کسب و کار، مقوله ای است که تمامی سازمان ها به آن نیاز داشته و دیر یا زود به اهمیت و مزایای آن پی خواهند برد. در مسیر پیاده سازی و اجرای مدیریت فرآیند های کسب و کار، سازمان ها نیازمند مرجعی برای بهینه کاوی و الگو برداری دارند. یکی از مدل های مرجع، مدل ارائه شده توسط سازمان APQC است که در این مقاله با چهارچوب فرآیندی APQC (APQC Process Framework) و فرآیند هایی که توسط این سازمان ارائه شده است آشنا خواهیم شد. 

سازمان APQC 

یکی از مراجعی که می توانید جهت الگو برداری از آن استفاده کرد، مرجع APQC می باشد. APQC مخفف شده عبارت American Productivity & Quality Center می‌باشد، مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا. این سازمان یکی از برجسته ترین مراجع جهانیست که در زمینه معیار گذاری، بهترین تجارب، بهبود فرآیند و عملکرد و مدیریت دانش (KM) فعالیت می نماید. APQC در سال 1977 توسط یکی از رهبران کسب و کار و خلاقان این حوزه، جک گریسون تاسیس شد.

بهینه کاوی

اگر به دنبال بهینه کاوی و الگو برداری، مدیریت محتوا یا تعریف فرآیندهای کسب و کار سازمان خود هستید، چارچوب های فرآیند با ارائه مبنایی برای ساختن، در وقت و تلاش شما صرفه جویی می کنند. چهارچوب فرآیندی APQC در اصل لیستی از کلیه فرایندهای کلیدی انجام شده در یک سازمان است که به صورت سلسله مراتبی گروه بندی شده‌اند تا ارتباط آنها با یکدیگر را نشان دهند.
سازمان APQC روی موارد ذیل تمرکز دارد:
 
  • مدیریت دانش
  • مدیریت فرآیند و عملکرد
  • آموزش
  • مدیریت مالی
  • مدیریت سرمایه انسانی
  • مدیریت زنجیره تامین

چهارچوب طبقه بندی فرآیند PCF

تجربه نشان می دهد که پتانسیل الگو برداری برای ایجاد پیشرفت چشمگیر در سازمان ها، زمانی موثر است که در الگو های مربوط به خارج از صنعت آن سازمان صورت پذیرد. برای فعال کردن این رویکرد مفید، چارچوب فرآیندی APQC (PCF) به عنوان یک مدل فرآیند سازمانی سطح بالا و خنثی، در صنعت عمل می‌کند که به سازمان ها امکان می دهد فرایندهای تجاری خود را از منظر بین صنعت ببینند (cross industry view).

پایگاه داده PCF

PCF پایگاه داده الگو برداری استاندارد باز  APQC  ( APQC’s Open Standards Benchmarking) و کار شورای مشاوره رهبران صنعت جهانی را فراهم می کند. با توسعه بیشتر تعاریف، فرآیندها و معیارهای OSB، هر نسخه از PCF همچنان بهبود خواهد یافت. چهار چوب طبقه بندی فرآیند یا PCF، طبقه بندی فرایند های تجاری عملکردی است که به منظور مقایسه عینی عملکرد سازمان در بین دیگر سازمان ها، مورد استفاده قرار می گیرد. چارچوب طبقه بندی فرآیند بر اساس طبقه بندی APQC به دو دسته تقسیم شده اند. فرآیند های عملیاتی و مدیریتی. فرایندهای مذکور به 12 دسته در سطح شرکت، از جمله گروه های فرایند و بیش از 1000 فرآیند و فعالیت های مرتبط، سازمان یافته است.
PCF توسط APQC و شرکت های عضو آن به عنوان یک استاندارد قابل دسترس برای تسهیل پیشرفت از طریق مدیریت فرآیند و الگو برداری، بدون در نظر گرفتن نوع صنعت، اندازه یا مکان، ساخته شده است.PCF فرایندهای عملیاتی و مدیریتی را در 13 گروه سطح سازمانی شامل گروه های فرآیندی و بیش از 1000 فرآیند و فعالیت های مرتبط سازماندهی می کند.

چهارچوب فرآیندی APQC به شرح ذیل می باشند:

 


 

با استفاده از چهارچوب فرآیندی APQC که سازمان APQC آن را منتشر کرده است، می توانید الگوی جامعی از تمامی فرآیند هایی که در سازمان اجرا می شود را، ملاحظه نمایید. این الگو ها به صورت 100 درصد قابل اجرا و استفاده نمی باشد و تنها جنبه ی الگو برداری دارد. 
 

پنچ گروه اصلی که توسط APQC طرح ریزی شده، شامل دسته های ذیل می گردد:

  • دسته فرایند
  • گروه فرایند
  • فرایند 
  • فعالیت 
  • وظیفه

نمونه شاخص های فرآیندی منتشر شده توسط APQC

مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا APQC در دوره های مختلف، شاخص هایی را ارائه می نماید. از این شاخص ها جهت ارزیابی عمکرد فرایند ها می توان استفاده نمود. آخرین فرایندی که بر اساس طبقه بندی فرآیند APQC منتشر شده است در حوزه منابع انسانی امده است. این شاخص ها در طبقه فرآیند عملکرد مدیریت منابع انسانی یا human capital management key performance indicators (KPIs) می باشد که به شرح ذیل است: 
 
  • هزینه کل صرف شده برای گروه فرایند “توسعه و مشاوره کارکنان”
  • زمان صرف شده در یک دوره جهت بررسی عملکرد کارکنان
  • تعداد روزهای یادگیری برای هر کارمند و بیشتر

ارتباط مدل APQC با سیستم های مالی

در این فرایند عملیات اجرایی یک شرکت مشخص گردیده و تا سطح زیرین (Root) قابل تعریف می باشد. در پایین ترین سطح (Task) یا فعالیت قرار میگیرد. از منظر مالی هر فعالیت تحرک مالی ایجاد کرده و حساب های کل و معین مرتبط با آن در فعالیت تعریف میگردد. با این روش احتمال خطای کاربر در تخصیص حساب به حداقل رسید و همچنین فعالیتهای سازمان و میزان انجام فعالیت خاص در هر بازه زمانی مشخص میگردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *